Nu fik jeg mit Leica M2 :-)

E9E64CF1-BA6D-493E-AFA8-CBD2F55CDA20.jpeg

Analogt fotografi kan noget som digitalt fotografi ikke kan. Det har et særligt look, hvor højlys går over i hvidt uden at “klippe” og hvor det mørke i billedet bliver flot sort i stedet for fuld af digitalt støj. Film giver et blødere look på ansigtshud, selv når helt skarpt, hvorimod digitalt fotograferede portrætter oftest kræver billedbehandling i Photoshop, for at huden står mere “naturligt”. Og så har hver film sit eget look, Kodak, Ilford, Fuji og andre mærker har hver deres særheder og “kurver” for hvordan lys og skygger falder ud, og måden man fremkalder filmen på betyder også noget for, hvordan det endelige billeder bliver. Med analogt fotografering arbejder man langsommere. Trækker frem efter hver eksponering, skifter film, og refererer ikke hele tiden til en skærm, hvor man tjekker, hvordan billedet blev, eller indstiller i alle mulige menuer. Måske derfor er hit-raten af gode billeder bare højere. Man er mere fokuseret på det man fotograferer end på at at se på kameraet.

Kameraet her på billedet er et Leica M2 fra 1958 som jeg har haft lånt af Lene Grinde, indehaver af det fotografiske værksted Photoscope Copenhagen. Kameraet blev købt på et marked i Argentina, og det var hendes forlovelsesgave fra den dejlige mand hun stadig er gift med.

Jeg blev så glad for at bruge kameraet her, at jeg har ledt efter et til mig selv. Og nu har jeg fundet et på den Blå Avis. Også et M2, fra 1965 med et Summicron objektiv fra 1960. Det var et arvestykke fra en onkel på Færøerne, de ikke havde så meget kontakt med længere. Han var en en stor fotoentuastist og havde 2 Leicaer med forksllige objektiver som han fint passet og plejet kameraet så alt virker som nyt. Og fik også en æske med, med de orginale kviteringer, manualer og anmeldelser. Familien der arvede det, går ikke så meget op i foto og udstyr, men ville gerne ha’ at det landede hos en, der ville sætte pris på det. Som del af handlen, får de også portrætter lavet af deres børn taget med deres onkels gamle kamera.

For at fejre købet og tjene udlægget hjem, tilbyder jeg i en tid en Leica portrætsession til specialpris. Læs mere om specialtilbudet

Film og fotos kan fremkaldes i kaffe, øl og andet godt fra naturen!

IMG_0062.jpg

Traditionel fotofremkalder til negativer og papiraftryk (i mørkekammer) inderholder kræftfremkaldende og endda DNA-muterende stoffer. Bvadr. 

Men det er faktisk muligt at lave en naturvenlig fremkalder ud af almindelige husholdningsingredienser som C-vitamin og natriumkarbonat (vaske-soda) - og så noget fra planteriget med højtindhold af “kaffesyre”. Kaffe, øl, timian, jordbær og stjerneanis har jeg forsøgt mig med som plantebaseret fotofremkalder. Og vil ekperimentere videre med andre naturingredienser, f.eks. surbær har et meget højt indhold af kaffesyrer.

Jeg eksperimenterer for tiden med det næsten dagligt i The Photoscope Copenhagen. Især med ølfremkalder, da den ikke toner papirer/negativet. Det svære har været at få lige så god kontrast som med det bedste kommercielle fremkalder, men det går bedre og bedre! Det er en forholdsvis svag fremkalder. Ikke ligeså meget kraft i, som med kaffefremkalder “Caffenol”.

Med papir i mørkekammer, hjælper det gevaldigt at belyse forholdsvis korte tider i forstørreapperatet. Man skal ikke lade sig narre af, at det ser underbelyst ud i fremkalderen i lang tid. Man skal blot belyse, som som hvis man bruger traditionel og hurtig fremkalder, og så bare bruge meget længere tid med naturfremkalderen, typisk 10 til 20 min. afhængigt af, hvor meget soda man har brugt i sin blanding. NB! Jo hurtigere fremkalder, desto mere kontrast, jo langsommere fremkalder, desto nemmere er det at få mange nuancer af gråtoner frem.

Jeg afprøver også hvordan naturfremkalder virker på “positiv papir”. Det er fotopapir som kan sættes direkte i kameraet og gengiver lys og mørke som det ses (i stedet for omvendt, som sker med et negativ). Papiret hedder Ilford Harman Direct Positive. En ikke for kraftig blanding af naturfremkalder (hold igen med soda) virker bedst med dette papir, eller bliver der for hård kontrast og for lidt mellemtoner.

Til filmfremkaldelse ekperimenterer jeg med ikke så kraftig blanding af fremkalder og tider på mellem 1-2 timer efter “semi-stand” metoden. Både med ølfremkalder og kaffenol. I en normal fremkaldertank “agiteres” (vend på hovedet og tilbage igen hele det første minut, herefter 5-10 sekunder ved følgende minuttal: 2, 4, 8 15, 30, 45, 60 og så hvert kvarter. Tid afhængig af type film og hurtigere for kaffefremkalder end med øl, der væsentligt langsommere.


Opskrift

Min grundopskrift til naturfremkalder, både til film og papir*.
Pr. 500ml væske, inkl. hvad der indgår af væske nedenfor

  • 6 - 8 tsk Instant Kaffe (billigste på robustabønner er bedst) opløses i 200 ml varmt vand. Rør til kaffe er helt opløst.

    • ELLER…. Dit valg af kaffesyreholdig ingrediens, feks. stærk urtheté (fennikel/anis er god), afkog af krydderurter, pilsner (det er byggen, der gør det), usødet saft af jordbær, aroniabær eller andre bær/frugter med højt indhold af kaffesyre.

  • 2 - 3 tsk ren vandfri soda** (natriumkarbonat, IKKE natriumbikarnonat) opløses i 200 ml. koldt vand ELLER hvis du bruger saft, the eller øl eller andre væsker, så røres soda ud i den væske du allerede har. Rør til helt opløst. NB! til Semi-stand og stand metoden bruger jeg halv portion soda. Mænge af soda afhængig af, hvor syreholdig den væske du bruger er i forvejen. Jo mere syreholdig, desto mere soda. Færdig fremkalder skal være alkalisk (ca. pH 9,5). Hvis du vil fremkalder med stand eller semi stand metoden, så halvér mængden af soda.

  • Bland dine væsker i en beholder, hvis de ikke allerede er det. Tilsæt evt mere vand/væske for at ramme de 500ml.

  • 1 - 2 tsk C-Vitamin (ascorbinsyre) tilsættes, rør til helt opløst. Hvis du vil fremkalder med stand eller semi stand metoden, så halvér mængden af c-vitamin.

  • Evt 1 tsk jodholdigt salt, hvis der fremkaldes på lange tider. Endda 2 tsk. til stand og semi-stand fremkaldelser.

VIGTIGE NOTER:

* Info på vej om styrke på henholdsvis film- og papirfremkalder.

Temperatur på din fremkalder skal bare være stuetemperatur. Hvis du har opløst kaffen i hedt vand, så sørg for, at soda røres ud i koldt vand og der spædes op med koldt nok vand til at sænke temperaturen på den færdige blanding.

Soda. De mål jeg har angivet i opskriften er for 100% ren vandfri soda af typen nartriumkarbonat (på eng. sodiumcarbonate). Men en sådan ren vandfri soda har jeg ikke selv kunne finde i København. F.eks. er “Sterling Soda” (fundet i Super Brugsen) ca 60% vand, og så skal mængde forøges tilsvarende, altså 2,5 gang mere Brugsen Soda end ren vandfri soda. Hvis din fremkaldelse tager alt for lang tid, så skal din fremkalder typisk have mere soda. Hvis det går for hurtigt, (med papir er det ikke godt, så bliver det alt for kontrastet), så er der sikkert for meget soda i.

Sodaen i fremkalderen er med til at gøre væsken alkalisk. En fremkalder skal gerne have en pH-værdi på mellem 9,5 og . 10 for at virke godt

Brug rækkefølgen ovenfor! (Ellers kan det skumme gevaldigt op). 

Rør grundigt til alle krystaller/pulver er opløst. Lad hvile ca 15 min. til at skum har lagt sig, før fremkalder bruges.

Temperatur på naturfremkalder skal hellere være stuetemperatur end normen på 20 grader. Endda gerne lidt varmere, så går det hurtigere.

Mere agitation giver mere kontrast, ligesom med kommerciel fremkalder. Er resultatet for kontrastet, så lav mindre kraftig og mindre hyppig agitation næste gang… og omvendt.

Lange fremkaldetider kan give et slør/let fremkaldelse, hvor filmen ellers burde være ufremkaldt og derfor klar. Kan hjælpe med jodholdigt salt, hvilket dog forøger fremkaldertid en smule mere. Med papir synes jeg ikke lange fremkaldelser giver slør/fremkaldelse på ube

PROCESSEN

Til filmfremkaldelse har jeg set de bedste resultater med enten:
a) Fremkaldelse på 30 min. med agitation hele første minut, derefter 5 sek hvert 2. minut.
b) Fremkaldelse på 1t 10 min, efter “semi-stand” metoden. Agitation hele første minut, derefter 5 sek. ved følgende minuttal: 2, 4, 8, 15, 30, 45, 60.

Hele processen for filmfremkaldelse og/eller papirfremkaldelse er fuldstændig som med de mere giftige fremkaldere, og efterfølges som normalt også af stopbad, fiksering, og vask/skyld og sidst tørring. Blot tager selve fremkaldelsen en længere tid.

Med papir kan der gå 5 minutter før man overhovedet kan se det første, og helt op til 30 min, før det er færdigfremkaldt. Især kan det tage lang tid, at få det sorte i billedet helt sort. Men det er vigtigt for, at billedet ser godt ud. Så bedst at lade det fremkalde helt færdigt. Hvis det bliver for mørkt af at ligge til det sorte er helt sort, så bedre at belyse kortere tid i forstørreapparatet. Husk at brugt naturfremkalder (og fikser) skal samles og afleveres som miljøaffald, fordi væskerne i processen opsamler sølv fra film/papir.


Andre naturfremkaldere og links

Jeg eksperimenterer selv med finjustering af ingredienser og fremkaldeproces til både filmfremkaldelse og papirfremkaldelse. Når jeg bruger andet end kaffe, som naturfremkalder, eksempelvis øl, så har jeg med delvis succes brugt de samme blandingsforhold for samlet 500ml væske som med kaffeopskriften, bare uden kaffe.

Men samme mængde soda og c-vitamin til alt er ikke uproblematisk. Det virker fint i mange tilfælde, især med papir kan man jo se, hvor hurtigt/langsomt fremkalderen virker og så justere fremkaldetiden efter behov. Med negativer er det svære: En lille afklippet stykke negativ af samme type film, lægges i et klart glas, hvor der hældes samme fremkalder på. Så kan følge med i hvor hurtigt og hvornår filmstykket bliver helt sort. Det kan give indikation på hvor hurtigt (langsomt) fremkalderen virker inde i mørket i tanken.

Da pH-værdien af den færdigtblandende fremkalder helst skal ligge på omkring pH 10, så skal man nok hellere tilpasse mængden af soda for at nå den rette værdi uanset om man bruger øl, kaffe, juice, the eller andet. Det skal jeg til at teste, den rette mængde soda til forskellige væsker. Jeg har flere gange oplevet at få for “tynde” negativer. Det kan skyldes en for lav pH-værdi, for lidt agitation og for kort fremkaldertid. Eller måske for meget c-vitamin, Eller bare en “tynd” “naturingrediens” - afkog af urter kan jo laves mere eller mindre kraftige, og der er stor forskel på indholdet af virksomme stoffer. Når jeg har testet mere grundigt, vil jeg opdatere/kommentere bloggen her med mine nye erfaringer og nye opskrifter.

Indtil jeg laver en endnu grundigere guide, kan I følge mine bedste links her for inspiration og vejledning:

http://www.caffenol.org
http://www.caffenol-cookbook.com/index.php
http://caffenol.blogspot.com
https://www.dagiebrundert.de/ECaffenol.html

Og artiklen fra 1995 fra det legendariske hold på Rochester Institute og Technology, der regnes for startskudet på kaffefremkalder: https://people.rit.edu/andpph/text-coffee.html

Kom med på workshop, eller kig forbi!

Jeg afholder hands-on workshops i Photoscopet jævnligt (www.thephotoscope.com). Her underviser jeg i hele processen, hvordan man blander og bruger sin egen naturfremkalder til negativer og fotopapir - og lidt forklaring om hvordan det egentligt virker. Mine workshops, både for smågrupper og eneundervisning, kan du læse mere om, her på siden i menuen “Shop & and Workshops”.

Kig forbi efter aftale og se, hvor langt jer er nået!

A portrait being made. Al Agami with photographer Daniel Samanns

Al Agami, danish/african musician and actor, being portraited by german photographer Daniel Samanns.

Daniel uses the traditional wet plate collodion photography technique to make this beautifull portrait. The session was part of a week long photography workshop held at the Photoscope Copenhagen.

Disclaimer: This little film was ment to be for exercise only. Its the very first film I make, and I really only went down to the Photoscope to test the camera settings for film making. I knew Lene (the owner of the artspace) and Daniel was there, but then Al Agami, who has a back-office further the street, came by too, and a very intense and joyfulll portrait session took place spontaniously. That one hour is condensed here in the 3 min. video. Thanks to Lene, Daniel and Al Agami for letting me play around.

I used a Sony A7ii set on S-Log2. Edited with Davinci Resolve 14 - not knowing which buttons to touch most of the time.

Duration: 03:32 min.
Film by Peter Bjerg, april 2018.

Links: Daniel Samanns: http://www.wetplate-berlin.com
The Photoscope Copenhagen: http://thephotoscope.com
Peter Bjerg: http://peterbjerg.dk

Instagram sucker

 Mit billede af Signe Kolmos, reposted af Profoto USA.

Mit billede af Signe Kolmos, reposted af Profoto USA.

Ok.. indrømmet. Jeg synes det er megafedt, når en blitzfabrikant reposter mit billede på Instagram og jeg får MANGE flere likes end jeg plejer på mit eget lille hjørne af instagram.

Profoto er også faldet for noget, hvor jeg nok adskiller mig lidt fra mange andre flash-fotografer: nemlig udendørs brug af flash med et naturalistisk look. 

Det ene billede er et portræt for SIgne Kolmos, der har firmaet Engine. Det andet billede af mine venner, der skulle giftes, men overhovedet ikke den dag vi tog dette billede. Det hjalp de mig bare med at øve "bryllupsbillede" nogle dage inden jeg skulle på mit første bryllups-shoot. 

 Mit bryllupsbillede look-a-like med min ven Ditte Marie, reposted af Profoto Global. 

Mit bryllupsbillede look-a-like med min ven Ditte Marie, reposted af Profoto Global. 

Familieportrætter

Jeg har kastet mig ind i genren FAMILIEPORTRÆTTET. Sådan fotografere en hel familie - eller børnene/de voksne. God udfordring at lave billeder til familier, der på en eller anden måde er noget andet og helst mere "fotograf professionelt" end de tusindevis af fotografier, familien selv har taget i forvejen. Så det må gerne være lidt flot opstillet, lidt lækkert lys... men heller ikke stift  og kunstigt i det, og noget som er sjovt, eller i hvert fald til at holde ud at lave. Jeg har nu også fået prof printer, så det færdige foto, kan indrammes og komme smukt på væggen. 
 

Portraits Made Here - Sidste dag 25/7

Portraits Made Here fortsætter i Pavillon no 11 til og med tirsdag den 25/7. Den fine lille Pavillon ved Kgs. Have fungerer rigtigt godt som samtidigt portrætværksted og udstillingssted. Jeg har nu fotograferet 22 portættersessions og når nok op på ca 30 før afslutningen. Jeg havde overvejet at have en fast opsætning og ens måde at fotografere alle portrætterne på, så det kun var ansigterne og personlighederne, der adskilte sig. Men i stedet har jeg givet mig selv frie hænder til at starte nogenlunde fra scratch med hver person. I den sene side af lokalet har jeg lavet en lille scene og hængt et lærred op på væggen, men med hver person, der kommer ind, bruger jeg den på forskellige måder, eller slet ikke. Og lyset sætter jeg forskelligt efter, hvilket slags lysfald og look, der skaber et godt billede lige til person. Måske på en anden måde en personen selv, eller enda jeg selv havde forventet. Det er lærerigt at lege. Tirsdag den 25/7 er der en uformel finissage, hvor alle portrætter jeg har nået at lave i udstillingsperioden kan ses i print. 

Album med portrætterne fra Portraits Made Here (opdateres løbende)

Fernisering fredag 14/7 kl. 16-20 i Pavillon no 11

Jeg holder fotoudstilling med indbygget portrætværksted i København 14 - 25 juli, tirsdag-søndag kl. 12-18.   Kom og se. Kom og vær med! 

I udstillingsperioden kan alle komme forbi og få et lavet et portræt - gratis hvis det alene er som del af udstillingen. Man kan også købe billedet "take away" for mellem kr. 100 (studerende mm til privat brug) til kr. 1250 eller mere, hvis det skal bruges professionelt. 

Nogle portrætter vil laves hurtigt og legende, andre vil blive arbejdet omhyggeligt frem. Jeg har rigtigt godt fotoudstyr med og glæder mig til de portrætter jeg skal lave med jer, der kommer forbi. Det bliver en spændende og helt sikkert lærerig kunsterisk udfordring. 

Fernisering er fredag den 14 juli kl 16-20. Pavillon no. 11. Kronprinsessegade 11 i København. 

Tjek event på Facebook (klik her)

Se portrættter fra Portraits Made Here (klik her)

Houston... We have a camera!

Jeg skal til at lave flere portrætter med det her svenske vidunder: Et Hasselblad 500cm med Carl Zeiss optik. Det er simpelthen så vellavet et stykke mekanik, at man bare kan glæde sig ved at klikke, dreje, skille og samle og også bare lytte til det. Og det kan også tage rigtigt gode billeder. I øvrigt samme kamera (Hasselblad 500, bare i motoriseret udgave) og endda samme objektiv (Carl Zeiss planar 80mm f/2.8), der var med Apollo 11 på månen. 

De sidste billeder ovenfor er taget med mit Hasselblad 500cm. 

Bryllypsfotograf - hell yeah!

På lørdag er jeg hyret som bryllupsfotograf af nogle venners venner, så ville øve mig lidt på at lave det "officielle bryllupsbillede", der som her skal tages i en park ved en sø.
Havde mit mobile Profoto mikro flashanlæg med for at øve lyssætning på to tænkelige situationer: Modlysbilleder,  hvor flash bruges til at oplyse ellers mørke ansigter og tøj. Og direkte sol, hvor flash bruges til at opbløde ellers hårde mørke skygger. Tak Ditte og Anders i dejlige mennesker, for at stille op. (Ditte og Anders skal forøvrigt giftes selv til sommer).

Magnum Photography Awards entry

Jeg deltager nu i Magnum Photography Awards 2017 konkurence med en serie på 10 billeder af min ven Stina Madelaire, der mere eller mindre træner yoga.
Stina og jeg lavede de her billeder for at eksperimentere med nye måder at fotograferes yoga på. Mere uperfekt, mere personligt, mere tredimensionelt, hvor man kan se kroppen i perspektiv, tyngde og udstrækning. Det var sjovt. Stina er en stjerne!